Blixen Klub
®
Blixen Klub Savanne-billede

"Lad lykkeligt anlagte mennesker formere sig, så må menneskeheden jo engang blive lykkelig." - Karen Blixen

Sådan starter I en ny lokal Blixen Klub

I skal indstille jer på, at der skal lægges en god portion kræfter i at starte en ny lokal Blixen Klub op. Men omvendt kan det godt betale sig, at tænke tingene grundigt igennem og gøre sit hjemmearbejde godt.

Og der kan I få god inspiration og hjælp fra støtteforeningen Blixen Klub Danmark, der har rettighederne til Blixen Klub navnet og har fastlagt Koncept og Charter for alle lokale Blixen Klubber. Ligesom I kan spørge andre nabo-klubber om en hjælpende hånd eller lov til at hente inspiration fra deres aktivitetsprogram og webside.

Gevinsten bliver i sidste ende en fantastisk netværksgruppe eller forening, der kan samle lokale kvinder i et solidt og inspirerende fællesskab baseret på nogle positive og åbne værdier i mange år frem.

Her er en køreplan med 11 trin til at komme godt igang med en ny lokal Blixen Klub.

Rigtig god fornøjelse - vi glæder os til, at høre fra jer.

  1. Trin 1

    Hør om Blixen Klub idéen

    Kontakt Blixen Klub Danmark og hør om idé-grundlaget, som er beskrevet i Blixen Klub Koncept og Charter.

    Find dokumenter her
  2. Trin 2

    Dan en interesse-gruppe

    Find andre interesserede kvinder i lokalsamfundet, som vil være med til opstarten - gerne en gruppe på 4-5 kvinder, deriblandt én, der er tryg ved IT og internet.

  3. Trin 3

    Nedsæt en formel initiativ-gruppe

    Etabler en formel initiativ-gruppe, der er villig til at påtage sig rollen som styregruppe/bestyrelse og fordel arbejdsopgaverne mellem jer (tovholder/formand, kasserer, mødeindkaldelse, webredaktør,...)

  4. Trin 4

    Kontakt det lokale Frivilligcenter

    Hvis der findes et lokalt Frivilligcenter kan I kontakte det og søge deres bistand til etablering og fast mødelokale.

    Find Frivilligcenter her
  5. Trin 5

    Vælg organisations-form

    Det er organisatorisk nemmest, at fungere som en netværksgruppe under et Frivilligcenter, men I kan også vælge, at ”stå på egne ben” ved at etablere en frivillig forening med egen bestyrelse – det kan der findes hjælp til hos Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA)

    Besøg CFSA her
  6. Trin 6

    Budget og medlemsgebyr

    Se på fordele og ulemper ved de forskellige organisations-former og lav jer et budget for første år. Beslut også, hvad medlemsgebyret skal være og om der skal være brugerbetaling ved fremmøde.

  7. Trin 7

    Bliv medlem af Blixen Klub Danmark

    Kontakt Blixen Klub Danmark omkring medlemsskab og en aftale om jeres klub-navn - FØR I laver nogen officielle registreringer eller udmeldinger.

  8. Trin 8

    Brug BK-DK's hjælpesystemer

    Kontakt Blixen Klub Danmark omkring oprettelse på hjælpesystemer som mail, webside og support. Vi sørger for alle disse ting og I skal ikke etablere noget selv. Tilmeld jer kursus i Web og tilmeldings-systemet NemTilmeld.

  9. Trin 9

    Lav aktivitets-kalender

    Lav en aktivitetskalender med møder og udflugter - hent inspiration hos andre klubber. I må gerne planlægge 3 måneder ud i fremtiden.

  10. Trin 10

    Opret bank og registrer forening

    Opret en bank-konto for jeres netværksgruppe eller forening. Blixen Klub Danmark kan rådgive om gode bank-valg mht. omkostninger.

  11. Trin 11

    Lancer webside og lav PR

    Færdiggør jeres Blixen Klub webside og få den godkendt hos BK-DK, så den kan lanceres for de interesserede kvinder i jeres kommune. Kontakt lokalpressen, når første mødedato og mødested er på plads og I kan fortælle om idéen med klubben og jeres aktivitets-planer.