"Lad lykkeligt anlagte mennesker formere sig, så må menneskeheden jo engang blive lykkelig." - Karen Blixen
Sådan starter I en ny lokal Blixen Klub
I skal indstille jer på, at der skal lægges en god portion kræfter i at starte en ny lokal Blixen Klub op. Men omvendt kan det godt betale sig, at tænke tingene grundigt igennem og gøre sit hjemmearbejde godt.
Og der kan I få god inspiration og hjælp fra støtteforeningen Blixen Klub Danmark, der har rettighederne til Blixen Klub navnet og har fastlagt Koncept og Charter for alle lokale Blixen Klubber. Ligesom I kan spørge andre nabo-klubber om en hjælpende hånd eller lov til at hente inspiration fra deres aktivitetsprogram og webside.
Gevinsten bliver i sidste ende en fantastisk netværksgruppe eller forening, der kan samle lokale kvinder i et solidt og inspirerende fællesskab baseret på nogle positive og åbne værdier i mange år frem.
Her er en køreplan med 11 trin til at komme godt igang med en ny lokal Blixen Klub.
Rigtig god fornøjelse - vi glæder os til, at høre fra jer.
- Trin 1
Hør om Blixen Klub idéen
Kontakt Blixen Klub Danmark og hør om idé-grundlaget, som er beskrevet i Blixen Klub Koncept og Charter.
Find dokumenter her - Trin 2
Dan en interesse-gruppe
Find andre interesserede kvinder i lokalsamfundet, som vil være med til opstarten - gerne en gruppe på 4-5 kvinder, deriblandt én, der er tryg ved IT og internet.
- Trin 3
Nedsæt en formel initiativ-gruppe
Etabler en formel initiativ-gruppe, der er villig til at påtage sig rollen som styregruppe/bestyrelse og fordel arbejdsopgaverne mellem jer (tovholder/formand, kasserer, mødeindkaldelse, webredaktør,...)
- Trin 4
Kontakt det lokale Frivilligcenter
Hvis der findes et lokalt Frivilligcenter kan I kontakte det og søge deres bistand til etablering og fast mødelokale.
Find Frivilligcenter her - Trin 5
Vælg organisations-form
Det er organisatorisk nemmest, at fungere som en netværksgruppe under et Frivilligcenter, men I kan også vælge, at ”stå på egne ben” ved at etablere en frivillig forening med egen bestyrelse – det kan der findes hjælp til hos Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA)
Besøg CFSA her - Trin 6
Budget og medlemsgebyr
Se på fordele og ulemper ved de forskellige organisations-former og lav jer et budget for første år. Beslut også, hvad medlemsgebyret skal være og om der skal være brugerbetaling ved fremmøde.
- Trin 7
Bliv medlem af Blixen Klub Danmark
Kontakt Blixen Klub Danmark omkring medlemsskab og en aftale om jeres klub-navn - FØR I laver nogen officielle registreringer eller udmeldinger.
- Trin 8
Brug BK-DK's hjælpesystemer
Kontakt Blixen Klub Danmark omkring oprettelse på hjælpesystemer som mail, webside og support. Vi sørger for alle disse ting og I skal ikke etablere noget selv. Tilmeld jer kursus i Web og tilmeldings-systemet NemTilmeld.
- Trin 9
Lav aktivitets-kalender
Lav en aktivitetskalender med møder og udflugter - hent inspiration hos andre klubber. I må gerne planlægge 3 måneder ud i fremtiden.
- Trin 10
Opret bank og registrer forening
Opret en bank-konto for jeres netværksgruppe eller forening. Blixen Klub Danmark kan rådgive om gode bank-valg mht. omkostninger.
- Trin 11
Lancer webside og lav PR
Færdiggør jeres Blixen Klub webside og få den godkendt hos BK-DK, så den kan lanceres for de interesserede kvinder i jeres kommune. Kontakt lokalpressen, når første mødedato og mødested er på plads og I kan fortælle om idéen med klubben og jeres aktivitets-planer.